Junjung Ziarah Aidil Fitri 1433H/2012- Istana Nurul Iman



Wednesday, August 1, 2012

ZIARAH KUBUR


Hjh Saemah Zulkefli

KUALA BELAIT, 23Julai-    Saban tahun bulan Ramadhan memang dinantikan oleh Umat Islam untuk melakukan berbagai ibadah dan berebut-rebut untuk mengambil peluang membuat kerja-kerja berkebajikan untuk mendapatkan Rahmat daripada Allah SWT.

Menziarahi tanah perkuburan, membersihkan, membaca Tahlil dan Doa Arwah sempena Bulan Ramadhan adalah antara perkara-perkara berkebajikan yang dilakukan di kalangan ramai masyarakat setempat.

Turut menganjurkan kerja berkebajikan membersihkan tanah perkuburan orang-orang Islam di Batu Tiga, seterusnya membaca Tahlil dan Doa Arwah ialah ahli-ahli Ranting Pekan Belait Tiga Parti Pembangunan Bangsa yang telah diketuai oleh ketuanya Awang Haji Ishak bin Abol.

Menyertai sama ialah Naib Presiden Daerah Belait Parti Pembangunan Bangsa Pengiran Haji Zainal bin Pengiran Haji Talib serta ahli-ahli lain parti tersebut peringkat daerah Belait.
Ahli-ahli Ranting Pekan Belait 3 dan ahli-ahli Parti Pembangunan Bangsa lainnya yang menyertai kempen membersihkan tanah perkuburan orang-orang Islam.
Projek tersebut merupakan aktiviti tahunan yang dikendalikan oleh ranting berkenaan, antara lain bertujuan untuk mengeratkan ikatan siratulrahim di kalangan ahli-ahlinya dan juga untuk menyemaikan semangat kekitaan dan saling bekerjasama dalam melakukan kerja-kerja yang berkebajikan.

Disamping projek tersebut, ranting berkenaan juga turut mengadakan kegiatan lainnya bersempena bulan Ramadhan ini, antaranya mengadakan Majlis Tahlil dan Doa Arwah seterusnya Majlis Bersungkai serta akan mengunjungi ahli-ahli yang kurang sihat seterusnya menghulurkan sedikit sumbangan.

No comments: